KURUTMA

METWAVE MEYVE KURUTMA

MİKRODALGA İLE MEYVE KURUTMA

Kurutma ya da dehidrasyon, mikroorganizmaların ya da kimyasal reaksiyonların büyümesini yavaşlatmak ya da durdurmak için su ya da nem gibi buharlaşabilen maddelerin uzaklaştırılmasıdır.Bu işlem sırasında, kurutulmuş ürünün fiziksel ve kimyasal özelliklerinde bir takım değişiklikler vardır. Bunlar şekil, sertlik, renk, aroma, tat ve besin değeri gibi özellikleri içerebilir. Geleneksel kurutma yöntemlerinde, yüzey ile soğuk iç arasındaki sıcaklık farkından ötürü, ısı, kurutulmuş materyalin yüzeyi içinden iç kısımlara doğru aşamalı olarak aktarılmaktadır. Bu durum, ürünün yüzeyleri arasındaki ısının eşit dağılmamasına neden olur. Ancak, geleneksel kurutma yöntemlerinde ısı transferi problemi mikrodalga kurutma işleminde çözülmüştür. Mikrodalgalarla kombinasyonlu kurutmanın avantajları arasında, daha kısa kuruma süreleri, geliştirilmiş ürün kalitesi ve çok çeşitli kurutulmuş ürünlerin üretiminde esneklik bulunmaktadır. [2] Böylece orijinal lezzet korunabilir. Kısa kuruma süresine bağlı olarak, ısı kaybı da en aza indirgenir. [1] Bu yöntem, özellikle meyveler ve sebzeler gibi gıdalara uygulanabilir. Meyve kurutmak, nemi gıdandan uzaklaştırmaktır. Taze meyveler veya sebzeler birkaç gün bozulmadan birkaç gün dayanabilirler.Fakat, meyve koruma için kurutma yöntemlerini kullanırsak, aylar hatta yıllar boyunca saklanabilirler. Meyve ve sebzelerin kurutulmasının yararı, yalnızca mahsulleri gıda olarak korumak değil, hasat edilen ürünlere değer katma olanağı sunarken, aynı zamanda ağırlık ve hacim açısından ambalaj ve nakliye maliyetini de düşürmektedir. Kurutulmuş meyveler oldukça besleyicidir. Kurutulmuş meyvelerin bir kısmı taze meyve ile aynı miktarda besin içerir, ancak çok daha küçük bir pakette yoğunlaştırılır.

Loading...

Ağırlık bakımından,kurutulmuş meyve 3.5 kat lif, vitamin ve taze meyve mineralleri içerir Bu nedenle, bir servis, birçok vitamin ve mineralin günlük alımının büyük bir yüzdesini sağlayabilir.[5] Kurutulmuş meyvelerin en önemli faydalarından biri, küçük miktarlarda olup yoğunlaştırıldıklarından, taze meyvelere kıyasla 4 kat daha fazla miktarda besin içerirler. Bu, boyuttaki azalmadan kaynaklanır. [6] Onları günlük diyetimize dahil edebilirsek, önemli besinlerin emilimini sağlamış oluruz. Bunun en yaygın ve kolay yollardan biri, bu yiyecekleri bir aperatif olarak tüketmektir. Ekstra şekere sahip olmadıklarından ve katkı maddesi içermemelerinden dolayı, günlük yaşamda da mükemmel bir seçenek haline gelirler. Ayrıca, kurutulmuş elmalar ve ananaslar vücudumuzdaki savunmaları arttırmaya, cildin daha iyi bir görünüme sahip olmasına, metabolizmanın korunmasına yardımcı olan ve hipertansiyondan muzdarip insanlar için şiddetle tavsiye edilen birçok besin maddesine sahip meyvelerdir. Bu çok tavsiye edilen meyveler, sağlıklı bir yaşam sağlayabilecek kolay tüketilebilen aperatiflerdir. Örneğin, kuru elma birçok lif içerir ve doğal laksatif özellikleri bakımından dünya çapında bilinir, bağırsakların işleyişini kolaylaştırır ve içerdiği fruktoza bağlı olarak enerjiyi arttırır. Bu meyve mısır gevreği ile sabahları karıştırılmak için ya da muz ve kuru erik ile yoğurt hazırlayabilmek için idealdir.Hatta daha fazla lezzet elde etmek için diğer kurutulmuş meyveler ile birleştirilebilir. Kurutulmuş ananas, idrar söktürücü, sindirimi iyileştiren, cildi temizleyen, magnezyum, demir ve potasyum gibi mineraller içerdiği için kilo vermek adına bir başka ideal meyvedir; Ayrıca diğer vitaminler ile birlikte antioksidanlar da içerir. Kurutulmuş ananas sindirim sorunlarına yardımcı olur, çünkü bağırsaktaki süngerler gibidir ve organizmanızı temizler, kabızlığı giderir ve vücudumuza zarar verebilecek toksik elementleri ortadan kaldırır. [6]

üzüm konveksiyonu

Tablo 1. Üzüm konveksiyonu ve mikrodalga kurutma işlemlerinin karşılaştırılması

ELMANIN MİKRODALGA İLE KURUTULMASI

Kurutulmuş meyveler, hamur işi, şekerleme ürünleri, dondurma, dondurulmuş tatlılar ve yoğurt gibi birçok gıda formülasyonunda bileşen olarak kullanılmaktadır. Kurutulmuş elma, diğer kuru meyveler arasında birçok gıda ürünü için önemli bir hammaddedir. Kurutma işlemi iki aşamada ilerlemiştir. İlk aşamada örnekler mikrodalga fırına konmuş ve bu süre zarfında suyun yaklaşık% 55’i uzaklaştırılmıştır. Bundan sonra, ikinci aşamada, elma numuneleri nihai nem içeriğine ulaşmak için cebri çekmeli fırına konulmuştur. [3]

Kuru elmanın başlıca faydalarından biri diyet lif içeriğidir. Kurutulmuş meyvenin yarım fincanlık bir porsiyonu 3.7 gram diyet lifi içerir. Eğer 2.000 kalorili bir diyet uyguluyorsanız, atıştırmalık olan kuru elma, Colorado Eyalet Üniversitesi araştırmasına göre günlük lifinizin yüzde 13’ünü sağlar. [3] Ayrıca sindirimi yavaşlatır, yemeğinizden kısa bir süre sonra yorgun ve aç bırakan kan şekeri sıçramalarını da önler.

kurutulmuş elma

Figür 1. Kurutulmuş Elmalar

Kurutulmuş elma sağlığınız için de yararlı bir vitamin kaynağı sağlar. Metabolizmanızı kolektif olarak destekleyen çeşitli B vitaminleri içerirler ve karaciğerinizi ve cildinizi beslerler. Linus Pauling Enstitüsü’ne göre, yarım bardak içecek günlük B-6 vitamini tüketiminin yaklaşık yüzde 6’sını ve günlük B-5 vitamini alımının yüzde 3’ünü içerir. Her iki vitamin de beyin fonksiyonu için gerekli olan kimyasallar olan nörotransmitterlerin kurulmasına yardımcı olur.

Kurutulmuş elmalar, mineral içeriği nedeniyle faydalıdır. Potasyum, sinir ve beyin fonksiyonlarının sağlığı için yararlı olan başka bir mineral, çok sayıda kuru elmanın içinde bulunur. Her yarım fincanlık servis, günlük önerilen potasyum miktarının yüzde 4’ünü içerir. Kurutulmuş elmalarda az miktarda demir vardır ve bunu yeni kırmızı kan hücreleri yapmak için kullanılır.Bu nedenle, dokularımız kan dolaşımından temiz bir oksijen kaynağı tedarik edebilir.

ANANASIN MİKRODALGA İLE KURUTULMASI

Kurutulmuş ananas, düşük kalorili fakat vitamin ve mineral bakımından zengin ve lezzetli bir atıştırmalıktır. Doğal tatlılık ve çiğnenebilirlik özelliği, ananasın şekerleme için mükemmel bir bileşen olmasını sağlar. Kurutma işlemi ananasın besin değerini etkilemez. Yani, kurumuş ananas herhangi birinin diyetine sağlıklı bir ek olabilir. Kurutulmuş ananas tüketimi ile 32 miligram kalsiyum, 30 miligram magnezyum, 20 miligram fosfor, 270 miligram potasyum, 119 miligram C vitamini, 45 miligram folat, 144 uluslararası birimlik A vitamini ve 6 mikromiligram K vitamini kazanılır. Ek olarak, her servis az miktarda sodyum, demir, çinko, tiamin, E vitamini, B-6 vitamini, riboflavin ve niasin içerir. [4]

kurutulmuş ananas

Figür 2. Kurutulmuş Ananaslar

REFERANSLAR

[1] Microwave Fruit and Vegetables Drying, International Advanced Research Journal in Science, Engineering and Technology Vol. 4, Special Issue 2, January 2017, Rohini K Parit, Ms. Chatali S. Prabhu

[2] Meyve ve Sebzelerin Mikrodalga Destekli Kurutma Sistemleri ile Kurutulması,Sevil KARAASLAN (2012), Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 7 (2):123-129, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/308755

[3] Tremblay, Sylvie. “Are Dehydrated Apples Healthy?” accessed July 24, 2018. http://healthyeating.sfgate.com/dehydrated-apples-healthy-5756.html

[4] Styles, Serena. “Dehydrated Pineapple Nutrition” last modified July 20, 2017. http://healthyeating.sfgate.com/dehydrated-pineapple-nutrition-2060.html

[5] Dried Fruit: Good or Bad?, Adda Bjarnadottir, June 4 2017, https://www.healthline.com/nutrition/dried-fruit-good-or-bad#section1